
„Nie musisz krzyczeć” dla Amplifon
Amplifon to światowy lider pielęgnacji słuchu posiadający 11 400 punktów sprzedaży w 26 krajach na 5 kontynentach. Od lat pracuje nad poprawą życia milionów ludzi, pomagając im na nowo odkryć wszystkie emocje związane z dźwiękiem. W portfolio marki, dzięki ogromnemu doświadczeniu oraz rozwiniętym technologiom, znajdują się wysoce spersonalizowane i innowacyjne aparaty słuchowe.
Zadaniem agencji było stworzenie oraz przeprowadzenie kampanii edukacyjnej, której celem będzie zwrócenie uwagi na problem społeczny związany z ubytkami słuchu wśród Polaków. Co 4. senior nigdy nie badał swojego słuchu. Oznacza to, że w całym kraju problem ze słuchem może dotyczyć blisko 3 milionów nigdy niediagnozowanych pod tym kątem osób po 60. roku życia. Ponadto więcej niż 3 lata temu słuch badało aż 45% badanych.
Wyzwaniem było przebicie się z komunikatami Amplifon, w tym z darmowymi badaniami słuchu spośród innych firm. Wszyscy dystrybutorzy aparatów słuchowych oferują darmowe badania. Wszyscy komunikują te badania w mediach regionalnych i skierowanych do osób starszych. By przebić się z ofertą gabinetów Amplifon musieliśmy się wyróżnić.
W odpowiedzi na brief powstała kampania zdrowotna, która już swoją nazwą zwracała uwagę na niedogodności, z którymi mierzą się osoby z nieleczonym niedosłuchem.
Ludzie mający ubytki słuchu mają problem z prostymi czynnościami, w których konieczna jest rozmowa z drugim człowiekiem. Spotkania ze znajomymi czy rodziną, wizyty u lekarza, zakupy czy załatwianie spraw w urzędach to dla nich nie lada wyzwanie. Często proszą o głośniejsze mówienie czy o powtarzanie wypowiedzi.
Na bazie tego insightu powstała nazwa kampanii – „Nie musisz krzyczeć!”.

Nasze działania skierowaliśmy nie tylko do seniorów, ale także do osób z ich otoczenia – uczyliśmy, jak diagnozować problemy ze słuchem u najbliższych. W materiałach podkreślaliśmy możliwości przetestowania aparatów słuchowych – żaden z dystrybutorów tego nie robi.
Przeprowadziliśmy badania opinii publicznej, ale inne niż wszystkie dotychczas. Skupiliśmy się w nich na negatywnych skutkach niediagnozowanego i nieleczonego ubytku słuchu. Głównymi obszarami naszego zainteresowania były skutki społeczne i psychiczne, związane z emocjami, kontaktami z bliskimi czy codziennymi czynnościami.
Z naszych badań wynika, że problemów ze słyszeniem w codziennych sytuacjach doświadczyła już połowa (49%) osób po 60. roku życia. Co ważne, uszkodzenie słuchu oprócz dolegliwości fizycznych ma również swój znaczący wpływ na naszą psychikę i relacje społeczne.
Skala kłopotów ze słuchem wśród Polaków jest ogromna, a na związane z nimi konsekwencje występujące w codziennym funkcjonowaniu wskazało aż 49% badanych seniorów. Z przeprowadzonego badania wynika, że do najczęstszych z nich należą:

W ramach akcji powstała strona internetowa, która była źródłem informacji o kampanii czy problemach ze słuchem (rozpoznawanie niedosłuchu i sposoby radzenie z nim), To także miejsce, do którego kierowany był cały ruch.
Kluczowa była również współpraca z mediami, która zakładała:
- plasowanie publikacji na temat akcji,
- wysyłkę kreatywną do dziennikarzy,
- konkurs dla czytelników mediów regionalnych,
- publikację artykułów sponsorowanych.
W wyniku przeprowadzonych działań agencja uplasowała ponad 600 publikacji w mediach ogólnoinformacyjnych, regionalnych i medycznych (Angora, naszemiasto.pl, Gazeta Wrocławska, Nowiny, Dziennik Zachodni, Rynek Zdrowia). Według danych IMM, informacje na temat kampanii dotarły do blisko 900 000 osób, a a AVE tych publikacji wyniosło ponad 1,1 mln złotych.
